Onvergetelijk

7 juni 2013 - Kampala, Oeganda

Deze reis is voor mij onvergetelijk geworden. Ik ben diep onder de indruk van de prachtige natuur van het land. Maar ook van de leefomstandigheden van een groot deel van de bevolking. Elke dag staat in het teken van overleven. Water halen (soms kilomters ver weg), hard werken om een beetje geld te verdienen dat dan direct weer opgaat aan voedsel. En naast het dagelijkse werk vaak ook thuis nog druk bezig met het verzorgen van dieren of landbouwproducten.

Absolute hoogtepunt voor mij was het bezoeken van mijn sponsordochter Cordine. Mijn plaatje is nu compleet, ik heb nu gezien hoe ze woont, heb haar familieleden ontmoet en haar woonomgeving bekeken. Het is me nog meer duidelijk geworden hoe belangrijk het is om kinderen als Cordine te ondersteunen. Het veranderd hun leven en geeft hoop voor de toekomst.
Ander indrukwekkend moment was de dreigende olifant die ons wegjoeg. En verder de soms bijna onderdanige dankbaarheid van de bevolking en hun beleefdheid. Sorry zeggen voor dingen waar ze zelf niets aan kunnen doen, bijvoorbeeld.

De groep heb ik als zeer prettig ervaren. Ik heb veel geleerd over de voordelen van franchise, het verkopen en plaatsen van koffieautomaten (en waterkoelers?) en het nut van verbinden. De onderlinge band was goed, er zijn ideen besproken en plannen gemaakt. De gedrevenheid van de franchisenemers en de franchisegever is zeer groot. Dat beeld had ik al van Fortune, maar is deze reis versterkt.

Ik hoop dat deze reis nog lang invloed zal hebben op het werk in Oeganda.

Fortune vrienden, bedankt voor deze onvergetelijke ervaring!

Walter Hobelman