Koffieplanten geven verbinding(en)

7 juni 2013 - Entebbe, Oeganda

Dit is de afsluiting van een paar hele mooie dagen in Oeganda. 2 dagen reizen en de andere 7 dagen veel gezien van het land, de cultuur maar ook geroken. Wat me het meest is bij gebleven zijn de ontmoetingen met de mensen zoals de koffieboeren de 2 sponsorkinderen maar ook de gesprekken met Paul onze chauffeur over zijn droom en natuurlijk de gedreven met het hart op de goede plaats, pastor Fred. Wat hebben wij het goed in Nederland. hier in Oeganda kan je veel betekenen met geld vergelijkbaar met 2 volle tanken benzine. Ik hoop en verwacht dat we als bedrijf en als persoon van onze overvloed mogen delen. Delen maakt rijk, en als je niet kunt delen dan kan je niet vermenigvuldigen. Het leven in Oeganda is heel anders als in Nederland maar niet uitzichtloos. Het is een vruchtbaar land en ik en vele andere mogen bidden dat veel mensen door andere mensen geholpen mogen worden om in hun eerste levensbehoefte te kunnen blijven voorzien en technieken te leren. Alles begint bij goed onderwijs. Ook de mensen een levensdoel geven werk motiverend. De mensen in Oeganda vind ik erg vriendelijk, goed gekleed, netjes en opgeruimd al is dat een heel ander begrip als in Nederland. Doordat je veel reist in het land merk je dat er veel slechte wegen zijn. Ik wens pastor Fred met zijn team van medewerkers, Gods zegen toe en laten we dit land niet vergeten om te helpen het leven te verbeteren.

Dat is nu het voordeel van een Franchise-organisatie!

Veel gesproken met elkaar over zakelijke en prive dingen. Onder het genot van een biertje en een sigaartje hebben we menig gesprek gevoerd. Er was volop verbinding, we vulde elkaar goed aan, iedereen had wel iets. Kees had een hele handige koffer. Hans een mes om de papava aan te snijden terwijl de lucht zijn lijf verliet. Laurens die de mooiste films en foto's maakte met zijn super telelens. Ulrich die het geld beheerde en geen cent te veel uitgaf zeker als er is berekend was wat niet gevraagd is. Marcel zijn rol was niet zo duidelijk, maar gaf vaak letterlijk de aanzet het voordeel van een franchiseorganisatie maar ook letterlijk tijdens het voetballen met Oegandezen. Walter was de man van het vertalen en de nieuwsbrieven vooraf. Jan was de meest technisch van het stel, hij is goed met banden wisselen en touwtjes en natuurlijk niet vergeten heeft Jan deze weblog georganiseerd, erg leuk voor de thuisblijvers. ja, en dan ikzelf, ik ging mee om ons sponsorkind te bezoeken en de kado's die Corrie en de kinderen gemaakt en gekocht had te brengen bij Brenda en het kado van de familie van Brenda in ontvangst te nemen, te weten, 3 lange rietsuikerstengels en 4 papaja's. De conclusie van dit verhaal is dat we dit niet gedaan hadden als we geen verbinding hadden met elkaar in franchise. Een mooi groep mannen die de andere Fortune ondernemers veel kunnen vertellen van "onze" 200 koffieplantages en de mensen hierachter. Ik ben dankbaar om samen met de mensen de reis te hebben mogen

Groeten Ton